Mine tanker om verden

 
 
 
 
 
 

Når vi snakker om butikkene er det mye konsentrasjon på hvor mye butikkene må øke prisene grunnet råvareprisene som øker, svinn og tyveri. Hver eneste desember er det så stort dokus på tyveri at det nærmest er i nyhetene hver eneste dag.


Butikkene og butikksentrene har store utgifter på vakter og sikkerhetssytemer. Du blir filmet hvor enn du går og du må godta frekke spørsmål og forskjellsbehandling av mennesker. For noen i blant oss er mer utsatt for denne type behandling enn andre.


Det ingen snakker om er faktisk det svinnet vi har nærmest hver eneste gang vi forlater butikken etter å ha betalt for varene. Er dette tyveri, svindel eller bare et enkelt type svinn som vi må leve med. Jeg tenker ikke på å betale for posen, som alle i dag må gjøre, men feilprising. Tilbudsvarer som står i butikken, til det butikken kaller, sterkt nedsatte priser. Varer som er ordinært priset som butikken ikke har brydd seg med å prise opp. De er forøvrig priset opp i kassen. Det finnes utallige eksempler på dette, som du bare får med deg dersom du alltid følger godt med på hva som skjer når du betaler i kassen.


Betaler du med kort vil alltid tape på denne type handel. Finner du ut av det får du alltid mindre igjen en da du betalte da du mister ørene på kjøpet. Dersom du ikke kontrollerer og opplyser dette vil en gå glipp av minimum 2-3 kroner hver eneste gang man handler. Men har opplevd at butikken har tatt opp til 190 kroner for mye for varene grunnet nyprising/feilprising.


Ok. Hva betyr dette økonomisk for butikkene? Enkelt eksempel: En dagligvarebutikk som har 1000 kunder per dag som tar gjennomsnittlig 4 kroner for mye av hver kunde, tjener med hurtig hoderegning 4000 mer hverdag. Ikke så mye. Putt to nuller til på dette så ser man hva man tjener på 100 dager, og gang så med 3 for å finne ut ca. ekstra fortjeneste per år. Det skulle bli 1,2 millioner totalt sett. Ikke dårlig. Dette gjelder bare en butikk. Når vi vet det er mange tusen dagligvarehandler der ute, blir dette fort omgjort til milliarder. Snakker vi da om å dekke inn tyveritapene med feilprising i butikkene. Hvorfor er ikke det fokus på dette i media? Hvorfor slipper butikkene unna? Kan vil anmelde butikkene for svindel - tyveri?


Jeg begynner å se meg lei på dette. Selvsagt kan man si at man ikke skal forvente å få varen til gammel prisnår den er satt opp. Det er likevel butikkens måte å gi beskjed til kunden at prisen ikke er satt opp, dersom varen holder sammen pris. I tillegg er det jo tilbudene og feilprising i kassen som ikke har med dette å gjøre som irriterer mest. Minner man på funksjonæren i butikken at kvitteringen viser for høy pris på en vare får man som regel mesteparten igjen. Ja mesteparten, da en ikke får ørene med, da de ikke finnes blant kontanter lenger. Kan selvsagt sette opp regnestykke på dette, men velger å utelate det.


Nei dette må det bli slutt på. Kjedene og butikklederne må ta sitt ansvar og oppdatere priser slik de skal, slik at kundene ikke blir lurt for penger. For slik det er, er det snakk om store beløp.

Svinn - tyveri - svindel , hva kaller vi det?

torsdag 18. april 2013

 
 
Laget på Mac
neste  
 
  forrige